Vodíkový vlak v Praze: Alstom a České dráhy představují dopravu s nulovými emisemi

V úterý 17. května vyjíždí z depa v pražské Michle na Hlavní nádraží vodíkový vlak pro osobní dopravu Coradia iLint společnosti Alstom. Jde o jediný vlak na vodíkový pohon, který v současnosti jezdí v pravidelném provozu evropské železnice. Předváděcí jízda míří do Vraného nad Vltavou a zpět. Po českých železnicích bude první osobní vlak na světě poháněný vodíkovým palivovým článkem jezdit i v dalších květnových dnech. Provázet ho bude i mobilní vodíková čerpací stanice společnosti Air Products.

Vodíkový vlak v Česku

Vlak s téměř nulovými emisemi a nízkou hlučností, který představuje moderní a ekologickou alternativu dosluhujících dieslových vlaků, navštíví více než desítku měst v zemi. V rámci akce Coradia iLint Railshow, kterou pořádá Alstom a České dráhy, vodíkový vlak dorazí například do České Třebové na předváděcí jízdy do Lanškrouna, dále do Olomouce, Krnova, Jihlavy, Českých Budějovic, Hradce Králové, Liberce nebo České Lípy. Coradia iLind Railshow navštíví 23. května i Zkušební centrum VUZ Velim.
Coradia iLind Railshow končí 25. května v Ústí nad Labem.

Kde budou jezdit vodíkové vlaky?

Právě v Ústí nad Labem, konkrétně v ústecké Spolchemii, je aktuálně největší elektrolyzér pro výrobu vodíku. Právě proto by také na trati z Ústí nad Labem do Liberce přes Děčín a Českou Lípu by měla proběhnout pilotní analýza, která má systematicky řešit možnosti nasazení vlaků s vodíkovým pohonem na neelektrifikované tratě.

Na projektu s názvem Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích se podílí pod vedením ÚJV Řež několik organizací, například Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) nebo norský Sintef. Zkoumá možnosti nasazení vodíkové technologie na české železnici.
„Vodík je za stávající situace nárůstu cen elektrické energie ekonomicky zajímavá alternativa pro diesel. Do budoucna mimo jiné umožňuje propojit elektrifikované a neelektrifikované tratě. Při vhodně zvolené síti čerpacích stanic může být vodík krizovým pohonem při plošném výpadku elektrické sítě po razantním omezení provozu dieselu,“ uvedl předseda představenstva VUZ Martin Bělčík s tím, že je potřeba řešit i klíčové otázky související s infrastrukturou, například místa pro údržbu nebo doplnění paliva.

Čistá mobilita

Již před dvěma lety byl schválen Národní akční plán čisté mobility, který zahrnuje i nasazení vodíku na železnici. Dvě třetiny železničních tratí v Česku nejsou elektrifikovány, vlaky na nich jezdí v dieslové trakci, jak upozorňuje i šéf státního dopravce Michal Krapinec. „Pokud chceme společně s objednateli veřejné dopravy zajistit v budoucnosti bezemisní dopravní obslužnost, pak musíme hledat alternativu k těmto vlakům. Vodíkový pohon je velkou nadějí, proto jsme rádi, že si nás Alstom vybral za partnera při této prezentaci, a my se můžeme s tímto řešením velmi detailně seznámit.,“ uvedl Krapinec k Coradia iLind Railshow, se kterou první vodíkový vlak nyní vjíždí do Prahy a dalších českých měst.

Hvězdičkujeme...

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *