3 + 1 tip pro učení, paměť a koncentraci, nejen pro studenty

Každý z nás je jedinečný, má jedinečný mozek a také styl učení. Přesto se hodí znát alespoň základní zásady učení, fungování paměti, schopnosti koncentrace. Vyplatí se také vědět, jak lze učení podpořit, nejlépe nenásilnou, ale účinnou přírodní cestou. A opravdu to jde, naučte se o učení něco, se vám bude užitečné!

Představujeme přírodní pomocníky pro učení, paměť a koncentraci. Vyzkoušíte je?

Úvodní foto: Pixabay.com

Energie pro mozek – Nootropika – Podmínky pro učení – Odpočinek a spánek

Tip č. 1: Podpořte učení s přírodními pomocníky

Energie pro mozek

Výhodné kombinace vitamínů, minerálů a dalších živin pro mozek nabízí tzv. brain food. Jde mj. o banán, ovesné vločky, bobule (borůvky, maliny, aronie, muchovník), listovou zeleninu (špenát, mangold, kapusta), ořechy, oříšky a semínka.

Zlepšení fungování mozku, regeneraci a obnovu mozkových slibuje i tzv. zlaté koření – kurkuma s obsahem kurkuminu, nejlépe v kombinaci s piperinem z černého pepře. Vedle koření se dají najít i bylinky na mozek. Takovou bylinkou je třeba oblíbená bazalka nebo bazalka posvátná (tulsi), také rozmarýn, dobromysl – oregano, ginkgo biloba (jinan dvoulaločný), gotu kola (pupečník asijský), ženšen nebo bacopa – brahmi.

Heals Alzheimer's disease & memory loss – Bacopa monnieri Plant (Brahmi )

Video: Brahmi, bacopa monniery (v angličtině), Youtube

Nootropika

Brahmi se v současnosti řadí mezi tzv. nootropika. Pro jejich schopnost rychle nakopnout, aktivovat myšlení a mozkové funkce se jim říká také chytré drogy. V případě brahmi a dalších přírodních látek však skýtají pouze příznivé účinky, bez rizika negativního působení.

Nootropika mohou být léky, které původně sloužily při léčbě neurodegenerativních onemocnění. Využití léků je výhradně v rukou lékaře a vymezené pro účely léčení. Dnes se však jako nootropika označují i bylinky či doplňky stravy se schopností zlepšovat zásobení mozku kyslíkem, a tím i jeho fungování.

Obecně nootropika představují výživu pro mozek. Posilují paměť, zlepšují schopnost koncentrace a učení. Pokud půjde o taková přírodní nootropika, jako je bacopa – brahmi, ginkgo nebo ženšen jsou volně dostupná pro každého.

PharmDr. Jozef Zima - Prírodné látky na zachovanie a zlepšenie mentálnych schopností

Video: Přednáška PharmDr. Jozef Zima: přírodní nootropika, Youtube

Tip č. 2: Vytvořte pro učení příhodné podmínky

Podmínky pro učení

Již byla řeč o významu kyslíku. Pokud půjde o mozek, přísun kyslíku je pro jeho správnou činnost naprosto zásadní. Přestože mozek zaujímá asi 2 % tělesné váhy, spotřebuje hned 20 % celkové zásoby kyslíku v lidském těle. Větrání, které zajistí přísun vzduchu naplněného kyslíkem, je tak při učení a mentální činnosti ještě důležitější než jindy. Hladinu kyslíku v mozku snižuje kouření, naopak se dá zvýšit pohybem. Pohybem se rozproudí krev, a tím i lepší distribuce kyslíku po celém těle včetně mozku. Není tak od věci se před učením trošku protáhnout a zacvičit si. Avšak jenom trošku. Únava, ani tělesná, ničemu nepomůže. Únava nabourává schopnost učení a soustředění, tím i paměť.

Nejde však jen o kyslík, i další parametry okolního prostředí se podepisují na výsledku učení. Jde například o teplotu v pokoji, která by se měla pohybovat okolo 19 °C. Významnou úlohu hraje i kvalitní osvětlení.

Jak se efektivně učit?

Video: A cup of style: Jak se učit? (Youtube)

Samozřejmostí by měl být klid

Klid zajistí eliminace rušivých vlivů. Rušivě působí i nepořádek. Jakkoli to může znít divně, učení a úklid spolu souvisí. Samozřejmě jde o čas a priority, tedy s omezeným časem má před úklidem přednost učení. Takový úklid stolu však zabere minimum času. Ze stolu tím zmizí rušivé předměty, které by nás při učení zbytečně rozptylovaly a o čas nás ochuzovaly.

Tip č. 3: Přestávky, odpočinek a spánek

Odpočinek a spánek

Má-li být učení efektivní, mělo by zohledňovat principy fungování lidského mozku. Schopnost soustředění má svůj limit, začíná se snižovat asi po půl hodině učení. Proto se doporučují přestávky. Dají se využít například na zmiňované protažení, větrání… Přestávky zabraňují únavě, která není žádoucí. Doporučují se minimálně po každé hodině učení, v délce alespoň 5 minut.

Přestávka osvěží mozek, ale neměla by být moc dlouhá, protože pak se nám nebude chtít k učení vracet. Motivace obecně přitom při učení hraje nemalou roli.

Bez regenerace to nejde

Fungování mozku i celého lidského těla je založeno na vyváženém uspořádání aktivity a odpočinku jako způsobu regenerace. Klíčové regenerační mechanismy probíhají při spánku. Zatímco svaly jsou v útlumu, mozek při spánku intenzivně pracuje. Zpracovává informace a zajišťuje jejich uchování v paměti. Dostatečný spánek je nezbytný pro zdravou psychiku i schopnost učení nebo koncentrace. Je to jeden z nejdůležitějších faktorů mentální výkonnosti.

TIP OD KOCOURA: Zkuste to jinak!

Hudba k učení

Učení prospěje zmiňovaný úklid i klid. Někdo dosáhne nejlepších výsledků při absolutním tichu (pokud se mu je podaří zajistit), dalšímu však může pomoct nerušivá hudba pro uvolnění.

Vyzkoušet můžete klasickou hudbu, instrumentální hudbu, soundtracky z filmů, ale také různé zvuky přírody nebo speciální Alpha Waves music. To všechno jsou druhy hudby, které by mohly být při učení užitečné. Mají podpořit koncentraci tím, že zbaví nadbytečných myšlenek. Uleví od stresu a starostí, a umožní tak lépe se zaměřit na dané téma.

Video: Hudba pro učení (Youtube)

Hudba, která aktivuje mozek

Ne každému pochopitelně vyhovuje zklidňující a uvolňující efekt hudby. Může odvádět nejenom nežádoucí myšlenky, ale myšlenky všechny. Může také navozovat spánek. Je tu však ještě dynamická hudba. Ta by při samotném učení většinu lidí nejspíš vyrušovala, na druhé straně by mnohým mohla být prospěšná před samotným učením. Akční hudba může pomoci aktivovat mozek. Vybudí pozornost a může ho donutit i držet tempo.

Literatura

  • Reinhaus, D.: Techniky učení: Jak se snadněji učit a více si pamatovat. Praha: Grada, 2013. ISBN: 978-80-247-4781-1
  • Černý, M., Chytková, D.: Efektivní učení: Techniky přemýšlení, soustředění a komunikace s využitím myšlenkových map. Praha: BizBooks, 2016. ISBN: 978-80-265-0479-5
  • Krengel, M.: Tajemství efektivního učení: Dvakrát lepší výsledky s polovičním úsilím. Praha: Grada, 2015. ISBN: 978-80-247-5543-4
  • Průcha, J.: Psychologie učení: Teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi. Praha, Grada, 2020. ISBN: 978-80-271-2853-2

Internetové zdroje

/1/ Kohut, J.: Efektivní učení v kostce, aneb Učte se lépe než 99 % studentů. Jakserychlenaučit.cz [online]. Jakserychlenaučit.cz, 2020 [cit. 2019-05-10]. Dostupné z: https://jakserychlenaucit.cz/efektivni-uceni/

/2/ Nejúčinnější techniky učení. Zapomeňte na podtrhávání a vypisování. Studenta.cz [online]. Praha: Economia, 7. leden 2019 [cit. 2019-05-10]. Dostupné z: https://www.studenta.cz/work/nejucinnejsi-techniky-uceni-zapomente-na-podtrhavani-a-vypis/r~st:article:1648/

/3/ Kulka, J.: Efektivní učení. Arcana.cz [online]. Brno: ARCANA, ArcaNova, 25. prosinec 2006 [cit. 2019-05-10]. Dostupné z: http://www.arcana.cz/texty/problemy-psychologie/efektivni-uceni/

/4/ Wurmová, N.: Jak se efektivně učit: deset dobrých a špatných způsobů. Vysokéškoly.cz [online]. EDUroute, 18. březen 2014 [cit. 2019-05-10]. Dostupné z: https://www.vysokeskoly.cz/clanek/jak-se-efektivne-ucit-deset-dobrych-a-spatnych-zpusobu

…a vlastní poznatky a zkušenosti

3 + 1 tip pro učení, paměť a koncentraci, nejen pro studenty

Každý z nás má jedinečný mozek a také styl učení. Přesto se hodí znát alespoň základní zásady učení, fungování paměti, schopnosti koncentrace a také přírodní pomocníky, které při učení přijdou vhod.

Redakce U KOCOURA DOMA

Vyznáváme šťastné doma, přinášíme tipy na vrnivou spokojenost a harmonii. Hledáme inspiraci pro útulné bydlení, kde mají své místo domácí mazlíčci nebo pokojové rostliny. Jsme milovníci zvířat a přírody. Více…

Pečlivě studujeme všechny dostupné zdroje, hledáme na internetu, v herbářích a další literatuře, v odborných časopisech. Čerpáme z rad veterinářů i zkušenějších chovatelů, a nejenom jich. Přesto nejsme (ani nemůžeme být) náhradou odborné péče. Web U KOCOURA DOMA primárně slouží jako osobní blog. Nejsme a nechceme se tvářit jako odborníci. Jsme jenom nadšení chovatelé, milovníci přírody a bylinek, co se snaží sdílet zkušenosti a získané informace s ostatními.

Disclaimer. Tyto webové stránky mají má pouze informativní charakter. Uvedené informace nejsou a neměly by být považovány za výživová a zdravotní tvrzení podle nařízení dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1924/2006 ze dne 20. prosince 2006 o výživových a zdravotních tvrzeních. Nemůžeme nahradit lékařskou či veterinární péči. V případě zdravotních potíží vás musíme odkázat na odborníky, v jejich rukou by měla být i léčba zvířat.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *