10 tipů pro lepší spánek

Spánek je nezbytný pro život a regeneraci organismu, nejenom pro kočky, které se spánku také náležitě věnují, ale i pro nás dvounohé kočičí chovatele.

Lepší spánek

Každý z nás potřebuje spát kolem osmi hodin denně, mnoho z nás však nespí dostatečně nebo hůř – kvalitu našeho spánku negativně ovlivňují poruchy spánku.

Bez spaní to nejde

Nedostatečný nebo nekvalitní spánek snižuje fyzickou, pracovní i mentální výkonnost, negativně se podepisuje i na stavu naší psychiky.

Kvalitní a dostatečný spánek každý den je naopak zárukou hormonální rovnováhy, která se příznivě odráží v celém organismu, od hlavy až k patě. Spánek je předpokladem pro správné fungování celého těla, podporuje regeneraci, posiluje imunitu, zrychluje metabolismus, reguluje stres. Při spánku jednoduše obnovujeme svoji vitální energii.

Jenže někdy je to s tím spánkem složité.

Co dělat pro dostatečný a kvalitní spánek? Co dělat proti nespavosti?

1. Dodržujte pravidelný denní režim

Na schopnost usnout i kvalitu spánku má příznivý dopad pravidelný denní režim. Chodit spát zhruba ve stejnou dobu a ve stejnou dobu vstávat je základem spánkové hygieny.

Spát bychom měli chodit vždy raději dřív než později, ale současně bychom se měli vyhýbat spánku během dne.

2. Šetřete před spaním oči

Dle odborníků bychom nejméně hodinu před spaním neměli používat elektronické přístroje, které vyzařují modré světlo. Jde o chytré telefony, tablety, ale i běžnou televizi. Všechna tato zařízení negativně ovlivňují produkci hormonu melatoninu, který stojí za pocity ospalosti.

3. Vyhýbejte se kofeinu v odpoledních hodinách

Kofein, obsažený v kávě nebo černém čaji, má povzbuzující účinky. Ty pochopitelně nejsou žádoucí v době, kdy máme spát. V odpoledních hodinách bychom se proto měli kofeinu vyhýbat, stejně jako dalším povzbuzujícím látkám obsaženým např. v zeleném čaji, čokoládě nebo energetických nápojích.

4. Omezte konzumaci jídla před spaním

Není dobré chodit spát s pocity hladu, ale kvalitnímu spánku nepomohou ani těžká tučná, příliš slaná nebo příliš sladká jídla těsně před spaním. Zažívací systém pak musí pracovat i během spánku a spaní je tak těžké.

5. Udržujte nižší noční teplotu a větrejte

Noční pokojová teplota by měla být nižší než ta denní, a to asi o 3°C. Nejlépe se usíná a spí při teplotě od 15 do 20°C. Samozřejmě je nutné udržovat tělo v teple, to však bez potíží dokáže zajistit kvalitní přikrývka, spolu s kvalitní matrací se postará i o odvětrávání potu.

Jedním ze základních předpokladů kvalitního spánku je také dostatek kyslíku a čerstvý vzduch daný pravidelným větráním (nejlépe před ulehnutím do postele). Před ulehnutím bychom také měli eliminovat hluk a rušivé zvuky, i ty mohou být původci nespavosti.

6. Ložnici a postel využívejte pouze ke spaní

Ložnice by měla být prostorem vyhrazeným pro spánek, stejně tak bychom měli mít se spánkem spojenou postel. Spánek by měl být oddělený od jiných aktivit, stejně tak ložnice a postel. Chcete přece dělat něco proti nespavosti? V posteli není vhodné jíst, číst nebo se dívat na televizi, a už vůbec ne pracovat.

Pokud nemůžeme usnout, měli bychom z postele vstát a vrátit se tam až ospalí. Z postele bychom také měli vstávat hned po probuzení, žádné povalování!

Spánek

Spánek potřebuje každý

7. Dbejte o psychickou pohodu a bojujte proti stresu

Stres, konflikty nebo dokonce hádky působí na spánek rušivě. Vnitřní nespokojenost se odráží i na zhoršené kvalitě spánku. Chceme-li zlepšit své spaní, vyplatí se proto zlepšit také svůj psychický stav, zapracovat na svých vztazích, relaxovat a meditovat, bojovat proti stresu.

8. Praktikujte relaxační techniky

Jako relaxace, která podpoří i regenerační procesy a kvalitní spánek slouží například masáže. Proti nespavosti pomáhají i pohybové aktivity, zvláště jóga nebo strečink.

Jóga nebo strečink se dá provozovat i těsně před spaním. Naopak intenzivní cvičení ve večerních a nočních hodinách vhodné není, protože zhoršuje usínání a může způsobit poruchy spánku.

9. Poslouchejte meditativní hudbu

Ticho nemusí být vždy tím, co pomůže k usnutí a kvalitnímu spánku. Vyzkoušet můžete i klidnou hudbu jako způsob zklidnění nebo dokonce meditace. Odtud už je jen krůček k usnutí a hlubokému spánku.

Hudba má schopnost příznivě ovlivňovat lidskou psychiku a mysl. Záleží na druhu hudby i na individuálních preferencích každého z nás. Vyberte si hudbu, která na vás bude působit příjemně a relaxačně. Může jít o hudbu s léčivými nástroji, meditační hudbu pro jógu, Tai Chi a QiGong, etnickou, mystickou a exotickou hudbu nebo hudbu s přírodními zvuky (voda, šumění moře, vítr, les, zvířecí zvuky), ale také zvuky vesmíru aj.

Hudba pro meditaci, hlubokou relaxaci, spánek a zklidnění…

10. Dopřejte si potraviny a bylinky proti nespavosti

Ideální jsou bylinkové čaje, které přinášejí zklidnění, tím usnadňují usínání, ale také prohlubují a zkvalitňují spánek. Mezi užitečné bylinky proti nespavosti a pro lepší spánek patří šanta kočičí, také meduňka, mučenka, máta, chmel, heřmánek, třezalka nebo kozlík.

Co si dát před spaním?

Pro lepší usínání si večer můžeme dát nejenom bylinkový čaj, ale třeba i teplé mléko s medem, ještě lépe teplé kurkumové mléko s medem (říká se mu také zlaté mléko). Kurkuma je významný antioxidant s celou řadou prospěšných účinků, mj. příznivě působí na nervovou soustavu a zklidňuje podrážděné nervy.

Zklidňující účinky jsou připisovány i některým potravinám. Vedle mléka, medu nebo kurkumy jde také o mandle nebo mandlové mléko, lískové oříšky, banány nebo sušené třešně.

Délka spánku sama o sobě nestačí, je důležitá také kvalita spánku a jeho přirozený průběh. Ten zajistí právě přírodní pomocníci, potraviny a bylinky. Naopak léky na spaní jsou chemického původu, tedy nepřírodní, nepřirozené a navozují také většinou nepřirozenou podobu spánku.

TIP OD KOCOURA – přírodní tablety, které podporují usínání a kvalitní spánek

Obsahují kozlík lékařský, chmel, mučenku, šišák bajkalský, aminokyselinu L-tryptofan aj.

Každá hvězdička je dobrá! Ušlo to.Bylo to fajn, ale...Článek se líbil.Super článek.Super článek, chválím. 6 x, øhodnocení: 5,00

Loading...


ZDROJE: https://www.sport.cz/behani/radime/clanek/665371-jaky-vliv-ma-spanek-na-vas-vykon.htmlhttps://ona.idnes.cz/co-nedelat-pred-spanim-06d-/zdravi.aspx?c=A150428_135020_zdravi_pethttps://www.blendea.cz/zdravy-spanek/http://zdravi.doktorka.cz/hudba-misto-prasku-spani/

© 2016 – 2018 U KOCOURA DOMA Všechna práva vyhrazena. Kontakt

sdileni3

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *