30. ročník cen udílených na základě ankety časopisu Svět a divadlo, dříve známé jako Ceny Alfréda Radoka, ovládl divadelní spolek Jana Nebeského, Lucie Trmíkové a Davida Prachaře JEDL. Je založený na spolupráci tvůrců a performerů z různých oblastí umění. Již od svého založení v roce 2011 se zaměřuje na autorské, alternativní a nezávislé divadlo.
Manželská historie
Již loni získal spolek JEDL v Cenách divadelní kritiky tři nominace. Jejich dramatizace dopisů a veršů básníka Jana Zahradníčka, která vznikla k 115. výročí básníkova narození, se stala inscenací roku 2020. Hra s podtitulem Vše mé je tvé proměnila i nominaci na cenu za nejlepší ženský herecký výkon. Lucii Trníkovou v hlavní roli provázel Saša Rašilov.
Video: Manželská historie, JEDL (YouTube)
V roce 2021, kdy v anketě hlasovalo celkem 83 divadelních kritiků, měl JEDL hned pět nominací. V cenu za mužský herecký výkon nominaci proměnil David Prachař za ztvárnění švédského spisovatele Augusta Strindberga v inscenaci Manželská historie. Emil Viklický byl oceněn za nejlepší divadelní hudbu roku v téže inscenaci, kterou doplňují kabaretní prvky.
„Žánr kabaretu už jsme si společně párkrát vyzkoušeli. S Emilem je velká radost spolupracovat. Jeho uvolněnost a nadhled snoubící se s naprostou profesionalitou a virtuozitou je prostě dárek. Nejenže hudbu složil, ale spolu s trumpetistou Ladislavem Kozderkou ji při představení živě provozuje. Zdá se mi, že spojení té vztahové brutality, která se na jevišti ukazuje, a kabaretní lehkosti hudebních čísel vytváří dobré kontrastní napětí. Je vám v jedné vteřině těžko a v následující lehko, to mám ráda,“ uvedla herečka Lucie Trníková, která je autorkou scénáře a současně ztvárňuje Strinbergovu manželku Siri von Essen.
„Byla jeho manželkou čtrnáct let. Měli spolu tři děti, vlastně čtyři, ale o tu první holčičku dost tajemným způsobem přišli. Strindberg peripetie tohoto manželství popisuje právě v knize Bláznova obhajoba. Byla to žena, se kterou vydržel nejdéle a zemřel tři týdny po ní, jednadvacet let po jejich rozvodu,“ přibližuje Trmíková. Vedle Lucie Trníkové a Davida Prachaře v inscenaci září i herečka Anna Fialová, která debutovala ve snímku Román pro ženy a proslavila se seriálem Vinaři.
Vassa Železnovová
Inscenací roku 2021 se stala Vassa Železnovová v režii Jana Friče. Hru Maxima Gorkého uvedlo Národní divadlo v hereckém obsazení: Zuzana Stivínová, Pavla Beretová, Petr Vančura, Šimon Krupa, Veronika Lazorčáková, Jana Pidrmanová, Robert Mikluš, Pavel Batěk, Lucie Juřičková, Tereza Vilišová, Kateřina Bejčková / Anežka Šťastná aj.
Video: Vassa Železnovová, činohra Národního divadla (YouTube)
Maxim Gorkij napsal první verzi Vassy Železnovové v roce 1910 jako obraz nejistoty, předrevoluční krize a tušení nutné změny. Na aktuální drama ho režisér Jan Frič překlopil s dramaturgyní Martou Ljubkovou. Pojali ho jako devadesátky, ničivý odkaz planých nadějí a budovatelských porevolučních ideálů. Je to příběh o žěně, která vezme pevně do rukou otěže své rodiny a přitom ji přivede k záhubě.
Špinarka v Divadle Petra Bezruče
Cenu za nejlepší poprvé uvedenou českou hru roku 2021 získala Špinarka. Hra Tomáše Dianišky Špinarka, kterou uvedlo ostravské Divadlo Petra Bezruče Ostrava, si z ankety odnesla hned několik cen. Markéta Matulová získala za titulní roli cenu za nejlepší ženský herecký výkon, navíc i cenu talent roku 2021.
Video: Špinarka, Divadlo Petra Bezruče Ostrava (YouTube)
„Velice mě baví moderní československé dějiny. Když budu cynický, řeknu, že Špinarová je ideální představitelka postavy, která prochází divokým 20. stoletím. Její turbulentní život nabízí po dramatické stavbě skvělý oblouk. Je to jako psát komiksový film o zrodu superhrdiny. Je to story talentované osobnosti, kterou nechápavá společnost zničí. V případě Špinarové naštěstí jenom na pár let,“ uvedl režisér Tomáš Dianiška před loňskou premiérou hry Špinarka.
Ostravské Divadlo Petra Bezruče uvádí i jeho inscenaci Transky, body, vteřiny. Ta uspěla v Cenách české divadelní kritiky 2019, když získala ocenění za inscenaci roku a nejlepší českou hru roku.
Jako režisér Dianiška působil i v Komorním divadle Aréna Ostrava, je přitom členem hereckého souboru pražského Divadla pod Palmovkou, jako autor a herec spolupracuje také s MeetFactory, Divadlem Letí, A Studiem Rubín a dalšími pražskými scénami.