Skip to content →

Nespavost a babské rady jak usnout

Nespavost (nazývaná také insomnie) patří mezi nejčastější poruchy spánku. Konkrétně jde především o poruchy usínání, přesušovaný spánek anebo také předčasné probuzení.

Babské rady na nespavost

I jedna probdělá noc s člověkem pěkně zamává. Co teprve situace, kdy nás poruchy spánku trápí dlouhodobě? Nedostatečný nebo nekvalitní spánek prokazatelně snižuje kvalitu života. Má negativní vliv na naši psychickou i fyzickou kondici. Zdaleka neznamená jenom únavu, ačkoliv i ta je sama o sobě hodně nepříjemná.

Stres – Rituály proti nespavosti – Bylinkové čaje – Bylinkový polštářek – Nápoje a potraviny

Za všechno může stres…

Stres je jednou z hlavních příčin potíží se spánkem. Stres by měl být také tím prvním, co začneme řešit, pokud chceme spát. Předpokladem sladkého usínání a ještě sladšího spaní je klid, zklidněné nervy, zklidňující rituály.

Zklidňující rituály proti nespavosti:

  • meditace a relaxace, např. pomocí relaxační hudby
  • aromaterapie, v nejjednodušší podobě inhalace vůní proti stresu
  • horká koupel s vůní zklidňujících bylinek
  • příjemná uvolňující masáž celého těla
  • relaxační cvičení, například jóga (viz video níže – jóga na dobrý spánek)

ALTERNATIVNĚ PROTI NESPAVOSTI

Základem dobrého spaní je tzv. spánková hygiena a její pravidla – viz článek 10 tipů pro lepší spánek.

Při dlouhodobých potížích se spánkem je jistě vhodné obrátit se na svého lékaře. Ještě než však zvolíte řešení jako jsou léky na spaní, vyplatí se řešit nespavost alternativně. Spánek je z velké části ovlivněn životním stylem, nejde jenom o všudypřítomný stres, ale také denní režim a jeho pravidelnost, pohybové aktivity nebo strava.

  • Na jedné straně je tu například káva s obsahem povzbuzujícího kofeinu, která má na spánek negativní vliv.
  • Na druhé straně máme k dispozici různé přírodní pomocníky na spaní, například bylinkové čaje proti nespavosti, které mohou pomoci. Bylinky proti nespavosti (konkrétní bylinky níže) pomáhají především tak, že zklidňují psychiku a podrážděné nervy. Spaní podporují tím, že působí proti stresu, dovolují odložit starosti a s čistou hlavou pohodově usnout.

Nenechte nespavost být! Babské rady vyzdvihují význam kvalitního spánku stejně tak jako moderní vědecké výzkumy, ačkoliv to tak moderně nezní. Řečí babiček: „Lepší spaní než papání.“ Nebo jinak dostatečný a kvalitní spánek je zdrojem energie pro život, mnohem větším zdrojem energie než strava, která se obecně za zdroj energie považuje. Na spánek se často zapomíná, bohužel.

Bylinkový čaj proti nespavosti
Bylinkový čaj na spaní – krásný, voňavý a účinný

Babské rady: bylinkové čaje na spaní

Není nic jednoduššího než si před spaním dopřát výborný bylinkový čaj proti stresu a pro zklidnění nervů. To jsou prvotní účinky, jejich následkem je i lepší usínání a kvalitnější spánek.

Můžete využít bylinky jako je kozlík lékařský, mučenka opletní, meduňka lékařská, chmel otáčivý, heřmánek pravý, třezalka tečkovaná, dobromysl obecná, šanta kočičí, levandule lékařská, mateřídouška obecná, majoránka zahradní, mařinka vonná, vřes obecný, chmel otáčivý (pivník) aj.

Můžete využít i bylinkovou směs, kdy se kombinují vybrané z výše uvedených bylinek.
Bylinky na spaní nemusejí mít pouze podobu čaje, již jsme zmiňovali horkou koupel, která může usínání a spánku pomoct ještě více než samotný čaj. Působí totiž na celé tělo, odráží se v celkovém fyzickém uvolnění, to je předpokladem dobrého spánku. Navíc bylinkový čaj a bylinkovou koupel můžete krásně spojit.

Bylinky nabízejí ještě širší využití. Mohou mít i podobu tinktury. Tinkturou jsou i známé kozlíkové kapky na spaní, založené na zklidňujícím působení kozlíku. Říká se jim také valeriánské kapky nebo baldriánské kapky.

Ať už jim říkáte jakkoli, vždy nabízejí pouze v pár kapkách velký zklidňující efekt. Jejich jedinou nevýhodou je typický kozlíkový pach, který je třeba „spolknout“. V tomto ohledu se jeví jako příjemnější alternativa různé kozlíkové tablety na spaní, tobolky, dražé apod. Nejde o léky na spaní v pravém slova smyslu, protože mají přírodní – bylinkový základ.

Babské rady: bylinkový polštářek na spaní

Bylinky na spaní ještě jednou, tentokrát jako bylinkový polštářek na spaní. Ten využívá zklidňující účinky bylinek, resp. zklidňující účinky jejich vůně. Může to být například chmelový polštářek, levandulový polštářek, meduňkový, heřmánkový, mateřídouškový polštářek, ale také bylinkový polštářek z několika druhů bylinek.

Takový polštářek na spaní si můžete jednoduše koupit – anebo sami vyrobit z těch bylinek, které jsou vám svoji vůní nejpříjemnější. Každému totiž vyhovuje něco jiného, každý má své oblíbené bylinky, které si lze namíchat tak, aby byly maximálně příjemné. Při vlastní výrobě polštářku si také ohlídáme, aby bylinky nevoněly ani moc, ani málo. I to je důležité.

Jak na to? Jak si vyrobit bylinkový polštářek? Jednoduše si připravte své oblíbené bylinky (v sušené podobě), naplňte s nimi bavlněný sáček a svažte mašličkou. Polštářek nechte na polštáři a před spaním ho rozemněte těsně u nosu. Tak málo stačí pro zklidnění. Pokud si dáte na polštářku záležet, bude vám dělat radost nejenom svoji vůní a účinky, ale také svým vzhledem jako voňavá dekorace.

Babské rady: teplé mléko s medem

Teplé mléko s medem má být nápojem, který dle babských rad napomůže zklidnění a usínání. Můžete ho ještě povýšit na tzv. zlaté mléko, když mléko nejenom osladíte medem, ale navíc zpestříte zlatou kurkumou. Kurkuma je léčivým koření s mnoha a mnoha prospěšnými účinky. Mj. má zklidňovat podrážděné nervy. Více o léčivých účincích kurkumy…

Poruchy spánku mohou být údajně projevem nedostatku některých vitamínů B-komplexu. Právě B-komplex má také pomáhat poruchy spánku řešit. Věděli to už naše babičky, když na spaní, resp. proti nespavosti doporučovali například banán, jablka, sušené meruňky, mandle aj. Všechny tyto potraviny fungují také jako přírodní zdroje vitamínů skupiny B.

Významným zdrojem vitamínu B, resp. vitamínu B3 (niacin), B8 (biotin) nebo B12 (kyselina listová), je špenát. I špenát má být dle rad bab pomocníkem pro lepší spánek. Za vyzkoušení nic nedáte! Můžete jenom získat. Rozhodně získáte dávku prospěšný vitamínů a minerálních látek. Více o špenátu…

Babské rady: studené nohy a jejich zahřátí

Studené nohy jsou problémem, který nezřídka tiše trpíme bez toho, abychom s ním něco dělali. Přitom právě studené nohy mohou být příčinou toho, že nemůžeme usnout. Mezi babskými radami tak najdeme jednu originální:

„Nejprve řádně promasírujte nohy, aby se zahřály. Pak je namočte krátce do studené vody, aby se prokrvily. Jakmile je vytáhnete z vody, okamžitě je osušte a zabalte do teplých bavlněných ponožek. Brzy pocítíte příjemné teplo a bude se vám lépe usínat.“

Tak dobrou noc!

#nespavost #proti nespavosti  #bylinky #bylinkynaspani #babskerady #protistresu #nostres #bezchemie #klidnyspanek #chcispat #relax #pevnenervy #moudrostprirody #herbar #vklidu

Zajímají vás bylinky?

Mnoho užitečných rad, návodů, informací a inspirace najdete v knihách:

Každá hvězdička je dobrá! Ušlo to.Bylo to fajn, ale...Článek se líbil.Super článek.Super článek, chválím. 4x, ø5,00

Loading...


ZDROJE a další informace: http://zeny.e15.cz/clanek/pro-zdravi/dvacet-tipu-pro-dobre-spani-, https://www.blendea.cz/zdravy-spanek/, https://www.zdrave.cz/nastroje/encyklopedie/babske-rady/?search%5Bname-refval%7Cdescription%5D=spanekhttp://www.bylinkyprovsechny.cz/nemoci/ruzne-nemoci/920-nespavost-byliny-bylinky-babske-rady-caj-tinktura-koupel-obkladhttp://bylinky.doktorka.cz/bylinky-proti-nespavosti/https://www.ulekare.cz/clanek/prirodni-leky-na-nespavost-ktere-byliny-vam-opravdu-pomuzou-17261https://www.vitalia.cz/clanky/bylinky-misto-prasku-na-spani-a-nervy/https://www.celostnimedicina.cz/prirodni-pripravky-proti-nespavosti.htmhttp://www.dobry-spanek.cz/napsali-o-nas/nespite-zkuste-bylinky-167

© 2016 – 2018 U KOCOURA DOMA Všechna práva vyhrazena. Kontakt

sdileni3

Published in All Dům & zahrada

Comments

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *